Eerste indrukken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Sare Leijdekkers - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Sare Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Saar

Blijf op de hoogte en volg Sare

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Daar zijn we dan, al een hele dag in het mooie Zuid-Afrika. Welgeteld, al één hele dag en zo'n 2 uur.

De reis is prima verlopen, wat lang, maar goed dan heb je ook wat.
Een hele leuke stewardess op de vlucht van 11 uur, die vooral 'leuke' verhalen had over wat zij zelf allemaal deed..

Eenmaal aangekomen op Port Elizabeth werd ik met open armen ontvangen door mijn stagebegeleider (Dominique aka Dom) en 2 andere vrijwilligers van United Through Sport.
Daarna gelijk kennis kunnen maken met het 'oh-zo-goed-en-netjes-geregelde''-verkeer richting de accomodatie.
De accomodatie is TOP! Er is een gebouw waar het kantoor van UTS in zit, een bar waar we met zijn alle eten, een zwembad, een huis met slaapkamers voor alle meiden en een huis met slaapkamers voor alle jongens. Een woonkamer met Wifi, prima douches, wasmachines en last but not least een buitenbar waar we de gehele avond allerlei alcoholische versnaperingen kunnen halen. Voor 100rand (Nog niet eens 10 euro) kan je ongeveer 7 à 8 drankjes halen, prima dus.

De andere vrijwilligers en stagiaires hier zijn zo vriendelijk, een beetje gestoord, en erg leuk! Het zijn er zo'n 27 momenteel, morgen gaan er een aantal terug naar huis en komen er zo'n 12 nieuwe mensen... Dus dat namen oefenen dat komt nog wel.

Op de eerste dag werd al direct gevraagd of we uit zouden gaan, eigenlijk veel te moe maar toch maar doen. Aangezien de groep bestaat uit grotendeels Engelse, veel Duitsers en 3 Nederlanders, is wel te begrijpen dat uitgaan net een tikkeltje (of 100) anders is dan in Nederland maar het was enorm leuk!

Vandaag kort uitgeslapen om bij te komen. Daarna samen met Dom en Julian naar het winkelcentrum gagaan om een simkaart te halen en wat te eten. Daarna richting 1 van de townships gegaan waar UTS komt. Even wat indrukken krijgen. De townships zijn enorm vuil, overal ligt vuilnis en er zijn veel zwerfhonden. De huizen daarentegen zijn soms enorm krakkemikkig maar vaak zat nog best oké.
Eenmaal aangekomen bij de school in de township om een aantal vrijwilligers op te halen, kwamen er direct zo'n 20 kinderen rondom de auto. In 1 minuut heb ik de 'boks' geleerd zoals zij dat doen. Echt heel leuk!! Daarnaast vroegen sommige wat mijn naam was. (Mijn naam is zeg maar een soort van NIET uit te spreken als je niet uit Nederland, België of Duitsland komt..) De vrijwilligers houden het op Sarah omdat als ze mijn naam proberen te zeggen het meer lijkt op sawa/sawe.

Dit was dan wel weer wat ik tot nu toe heb meegemaakt.
Vanavond (dag2) staat er alweer een uitje op de planning. Eerst een Goodbye-diner voor de mensen die morgen weggaan en daarna weer een ''klein'' feestje.

Nou, ik ga weer lekker genieten van het warme weer en de zon. (haha)

Tot Siens!

• 20 Februari 2015 - 17:57

Anke:

Wauw, sare,sawe. Wat een leuk en lang verslag al, tussen al die activiteiten en indrukken door. Je geeft een mooi en duidelijk beeld van hoe het daar is. Het zal ook vaak een cultuurshock zijn. Niet altijd even makkelijk. Goed dat je weet dat je anderen wat kan geven daar.
    Het lijkt me een doorlopende party waar je woont, dat is leuk zeg, bijkomen over 3 maanden . Geniet er lekker van, zal wel lukken. Ben blij voor je dat alles zo makkelijk gaat.
    Hier regent het. Boe! Stuur wat zonnestraaltjes.
    Heel veel liefs, dikke kus, anke

• 01 Maart 2015 - 09:25

Kevin:

Sareeeee :D Sawa goed? haha. Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Mocht je een keer tijd hebben en je ontzettend vervelen dan skypen we even :). Heel veel plezier en ik zie je verhalen maar al te graag verschijnen!

X Kev.